lördag 11 september 2010

school is the new black!

När jag sitter och tänker efter så inser jag att alla mina vänner förutom 2 stycken går i skola. Vi är mellan 20-26 år och vi läser alla på högskola, universitet, yrkesförberedande osv. Endast två stycken har arbete och är färdiga med skolan, för tillfället. Den ena är sjuksköterska, och den andra är bagare/konditor.

Om man tänker tillbaka tills när våra föräldrar var i vår ålder så var det snarare tvärtom, det var ytterst få som inte hade jobb när dem var i 20-26års åldern.
När mamma var som mig (21 år) hade hon jobbat en antal år inom förskolan, jag tror till och med att det var såpass att hon var mammaledig med mig. Och själv så har jag 2.5 år kvar i skolan.

Tänk vad saker och ting förändras. Jag tänker mycket på dem som inte har läshuvud, på dem som är mer praktiskt lagda... hur går det för dem?
Vårt samhälle är uppbyggt på skolan och betyg. Har man bara gått 12 år i skolan så är det svårt, för att inte säga omöjligt att få ett bra, välbetalt jobb.

Jag läser som bekant till förskolelärare, och jag har hört många som undrar varför jag pluggar till just förskolelärare. Dem har argument som att man bara är dagisfröken, man pluggar till att byta blöjor, man får skitdålig lön osv. Men det är mycket mer komplext än så att jobba med barn som är 1-6 år gamla. Vem som helst skulle säkert kunna jobba inom förskolan, men väldigt få skulle vara riktigt bra pedagoger. Det som många inte vet är att småbarn förstår vad som händer runt omkring dem, dem har det matematiska, problemlösande tänkandet redan vid födseln och det är vårt jobb att uppmuntra detta. Vi måste ta vara på varje tillfälle och få dem att känna glädjen i att lyckas. Det är vi förskolelärare som bygger grunden för framtida lärande. Felar det i förskolan, så fortsätter det fela igenom hela grundskolan.

Och angående lönen,

Medellöner 2008
Lärare i gymnasieskolan - 26400 sek.
Lärare i grundskolan - 24900 sek.
Lärare i förskolan - 22700 sek.

Detta är då före skatt, och visst varierar det komuner emellan men även förskolelärare emellan. Men om man jämför en lärare i gymnasieskolan, men en lärare i förskolan så skiljer det exakt 3700 kronor (enligt ovanstående statistik, som kommer från lärarförbundet). Gymnasielärare pluggar 5,5 år på högskolan och har långt mycket fler arbetstimmar i veckan än vad en förskolelärare har.

Dessutom vikar jag inom skola och barnomsorg och jag älskar att vara ute och jobba!

I helgen blir det massa plugg och lite skoj!
CIAO!

2 kommentarer:

  1. Jonna jag har högre lön än det.. ett par tusen till, så det är inte så dålig lön.. Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Hej Sara :) Ja, det var medellönen 2008 för förskolelärare. Jag får nog räkna med något sådant till en början :P och sedan hoppas att jag är såpass duktig att jag kan förhandla till mig en bättre lön sen ;)

    SvaraRadera