onsdag 1 december 2010

doubts

Jag läser en 3,5 år lång utbildning på universitet + 1 års introduktion på det, för att få en lön på 14.000-15.000 efter skatt. Detta känns inte rimligt. Det är i stort sett lika mycket som undersköterskor tjänar, och dem behöver bara ha gått omvårdnad på gymnasiet. Hur ska min minimala lön kunna betala av 3.5 års csnskuld?
Man kanske skulle skita i lärarprogrammet och läsa till undersköterska på komvux, 1 år och sedan är jag klar!

Man kan ju hoppas att lärarlegitimationen som kommer att träda i kraft 1 juli 2012 kan höja lärarna och förskolelärarnas löner lite! Man kan ju tycka att lönen skall motsvara de antal år man har pluggat.

Sammanlagt "läser" vi i 4.5 år innan vi är fullfjädrade lärare, det är 1 termin mindre än vad man behöver läsa för att bli allmänläkare. Och dem tjänar bra mycket mer.

USCHA!
Ciao!

1 kommentar:

  1. Nej, ge inte upp! Jag är så övertygad om att du kommer bli en FANTASTISK förskolelärare. Gör det för barnens skull ;)

    Men jag förstår känslan. Som sjuksköterska tjänar mig inte supermycket heller, dock har jag ju kortare pluggtid än dig. Men liksom. Man gör en skitviktig insatts för samhället och ändå tjänar någon som bara sitter på ett kontor mer. Känns sådär liksom.

    SvaraRadera