söndag 17 oktober 2010

längtan

Varje år är det alltid samma sak, min jullängtan brukar alltid komma i Oktober månad. Den här gången sammanföll den med de första minusgraderna. Vad jag älskar att se frost på marken, den glittrar och glimmar så fint i solljuset och gräset knastrar så härligt under skosulan. Men något som jag älskar ännu mer än Herr Frost är ju snön. Snön lyser upp de mörka vinterdagarna, snön lägger sig som ett mysigt täcke över hela "vår värld" och dämpar alla ljud. Tänk den där dagen då snön ligger nyfallen på marken och du är den första som går där, du är alldeles ensam i ett vitt vinterland. Tänk på alla snögubbar, snölycktor och snöänglar som pryder snön.
Och till jul då julbelysning åker upp i buskar, träd och på hus. Alla ljusstakar och stjärnor som pryder alla fönster. Adventsljusstaken med dess fyra ljus, juldukar och gardiner och sedan runt lucia då alla tomtar och troll får komma fram ur sina kartonger och pryda våra hus! Allt känns så varmt, så mysigt och så hemtrevligt!

Plingandet av änglaspelet, tomten och bocken som vaktar julgranen. Mamma som kokar glögg med skållade mandlar och russin. Hur jag sitter med min familj framför bingolottos julvaka och skriver rim på paketen och lägger dem under granen. Det där lugna och välkända pirret som sakta sprider sig i magen. Lyckan att få veta att de närmsta två dagarna kommer vara fulla utav kvalitetstid med min fina, underbara släkt. Alla är finklädda och alla kramas, alla ler och alla är så glada. Allt det välkända med glögg framför Kalle Anka där Morfar, Pappa och Sanna alltid somnar.

All julmat som jag hjälper mamma att göra, eller om mamma jobbar så lagar jag julmaten själv. Janssons frestelse, champingjonomelett, prinskorvar med kryss i ändarna så dem delar sig så fint, handrullade köttbullar m.m.

Och i matkällaren har vi apelsiner, juläpplen, bananer och potatis. Vi har röda läskedrycksbackar med julmust i glasflaska och jag och sanna brukar få smyga ner kvällen innan och hämta en varsinn julmust att dricka.
Och precis innan vi går och lägger oss ställer vi ut en lyckta och en skål med gröt till tomten. Och julstrumpan hänger vi utanför dörren ;)

Ja, jag längtar till och med till den stressade julhandeln. Jag vet precis vad farmor och rudmar ska få, till de andra kommer jag på tidsnog.

Jag längtar och längtar!

Och i år hoppas jag att jag får inreda vårt hus till jul. Det låter inte som om vi flyttar in i år, men hoppas kan man ändå få göra, och hoppas det gör jag.

Det spelar ingen roll att jag är 21 år fyllda, julen är och ska vara som den alltid har varit. Där ruckar vi inte på några traditioner.
Jag är väl medveten om att det inom en snar framtid kommer att förändras, och jag hoppas att min familj kommer hem till mig och min sambo den jul som jag förförsta gången i mitt liv inte firar hemma i Borlänge.

Måtte det bli en vit jul även i år!

CIAO!

1 kommentar: