torsdag 21 oktober 2010

2010-10-21

Aldrig har väl Smålandskusten fått sitt första snöfall såhär tidigt! Sambon klev upp 4.30 idag då han och svärfar ska upp till Stockholm och hämta en sak idag, jag vaknade till av att han lät ute i köket och kände att jag nog skulle behöva gå på toaletten. Så säger mina fina såhär "har du tittat ut?", som ett barn rusar jag fram till fönstret samtidigt som jag utropar "HAR DET KOMMIT SNÖ??!!!" och visst hade det kommit snö. -0,4 grader & ca 1 cm snötäcke! Jag var tvungen att ta kort, lite halvdant eftersom det fortfarande är supermörkt ute, men dokumentation finns. Nu är kl 05:10 och jag ligger klarvaken i sängen. Jag som skulle få sova ut idag.

Igår gjorde vi som sagt sista beställningen på hth köksforum. Jag har försökt att tänka praktiskt i och med detta kök och valt att göra det så lättstädat som möjligt. Fronterna på luckorna heter classic white, och är lätta att torka av. Det "utsirade" saknar skarpa sk dammsammlarhörn! Vi valde även att låta luckorna gå ända upp i taket så vi slipper bry oss om att torka från fett och damm ovanpå. Alla vitvaror är Siemens och jag fick min självrengörande ugn :) diskmaskinen är helintegrerad, så den smälter in med luckor och lådor. Allt annat är rostfritt stål som snyggt bryter av mot det vita.
I och med bänkakivan så tänkte vi att snyggt går före praktiskt och valde massiv ekskiva, det kommer att kräva mycket underhållning men ack så snyggt!!

Så det som är kvar är tak (vitmålade träplankor), golv (inte för ljust, så att skiten syns för lätt), tapeter & kakel. Kaklet har vi 2 idéer om, den ena är vita, rektangulära kakelbitar: enkelt och klassiskt. Den andra är ljusgrå rektangulära kakelplattor med vit fog: bryter av snyggt och matchar vitvarorna och sockeln. Dessutom skulle man kunna måla stolarna och bordsbenen i en ljusgrå.färg!
Ja, det är mycket att tänka på, men ack så kul!

I sovrummet blir det nytt golv, nya tapeter (1 fondvägg) och nytt tak. Badrummet får vara som det är ett tag (70tal, väldigt retro) men jag ska måla taket vitt åtminstone.

Ska nu försöka somna om någon timma!

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar