lördag 23 oktober 2010

frukost

Somliga påstår att frukost är den viktigaste måltiden på hela dagen. Jag har en tendens att inte hålla med. Jag tycker att alla mål under dagen är exakt lika viktiga. Hur bra skulle en person som åt en stadig frukost men som sedan struntade i att äta lunch och middag må? Frukosten är en viktig start på dagen, javisst. Men kom också ihåg att fylla på med bränsle under dagen, lunch, middag och några mellanmål. Mellanmålen kan vara frukt, en näve nötter, en macka, en tallrik tomtegröt med mandarinklyftor och kanel, några morötter eller vad som faller just dig i smaken.

Personligen har jag fastnat för produkter som är nyckelhålsmärkta. Nyckelhålsmärkta produkter berättar för mig att produkten jag är i färd med att köpa inte innehåller en massa onödiga fetter och socker. Ni kan läsa mer om nyckelhålsmärkt mat, på livsmedelsverkets hemsida (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Nyckelhalet/). Så gör som jag och håll utkik efter det gröna märket, med ett vitt nyckelhål på!

Tips på smarriga frukostar:


Jordgubbsfil med banan, ett glas friscus apelsinjuice & en skiva bröd med rökt kalkon och gurka!



Blåbärsyoghurt med keso, nyponsoppa och två skivor bröd med skinka och tomat!

Mitt favoritbröd just nu är skogaholms morotsbröd osötat lantbröd. Kolla om ni hittar det på brödhyllan. En riktig hit, dessutom nyttigt och nyckelhålsmärkt!

CIAO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar