fredag 30 oktober 2009

Wheat!

Hej jag heter Jonna och är Vetemjölsallergiker.

Idag är allgerier nästan lika vanligt som flatscreens. Det finns många teorier om varför det på senare år har blivit så vanligt. Vissa påstår att det är pågrund utav vår renlighetsmani, medans andra menar att de var lika vanligt förr som nu, men att det är först nu som vi har möjligheterna att ta reda på det.

Jag är en utav dem som följer strömmen och skaffar mig en allergi. Vetemjölsallergi är en mildare form utav Glutenintolerans. Som glutenintolerant så tål man inget utav de fyra sädeslagen korn, havre, vete och råg. Intolerant betyder också att man kan bli väldigt sjuk om man får i sig någon utav dessa sädeslag.

Jag är inte intolerant, men däremot allergisk mot vete. Jag kan dela smörpaket med andra, och jag dör inte om jag skulle äta en vanlig macka. Däremot kan jag få väldigt, väldigt ont i magen.
Saker som jag absolut inte tål är Couscous, bulgur, nudlar och mariekex.
Skulle jag äta något utav blir jag dålig på en gång, och måste uppsöka närmsta toalett. Inte nog med att det är en jobbigt allergi i sig, det är också en väldigt genant allergi.

Något jag däremot har märkt är att i samband med alkoholintag så gör sig inte allergin speciellt påminnd. Jag kan lätt äta en vanlig pizza utan att märka något. Min egna teori är att de har att göra med att kroppen först och främst vill förbränna giftet (alkoholen).

Något som förbryllar mig är all den okunskap som finns därute, med tanke på att allergier är så vanligt. Borde då inte förståelsen för dem också öka?
Det är nästan skamligt när man sitter på en restaurang, eller ett fik för den delen och frågar om dem har några glutenfria alternativ. Oftast rynkar dem förvånat på pannan och frågar sedan lite försiktigt om det rör som om Mjölk eller Mjöl.
Borde inte dem som jobbar med mat få en lite kurs i allergivänlig mat?
Tänk er om jag vore nötallergiker, det vore ju rena rama döden om en liten jordnöt slank ner i min mat.

Och likaså i mataffärer, oftast finns det ett litet urval. En hylla som skall täcka upp hela affären med glutenfria produkter. Och inte nog med detta så är det också dyrare att vara allergisk. Herregud produkterna kan ibland vara hutlöst dyra. Jag köper 4 st korvbröd för nästan 30 kr.
Detta är ingenting vi har valt själva. Detta är något vi allergiker måste leva med, måste vi då bli staffade för det?

Vi är jobbiga matgäster för vänner, släkt och tydligen restauranger. Vår mat är så jobbig att producera så de måste sätta ut extra dyra priser för vår mat.

Lyckligtvis så finns det bidrag för de "riktiga" glutenallergikerna. De kan få sin mat lite billigare med hjälp av ett bidrag. Men inte jag, eftersom jag bara är vetemjölsallergiker. Dem verkar dock glömma att jag också måste ha speciell pasta, bröd, mjöl, musli, kexchoklad m.m
Det enda som skiljer mig med de intoleranta är att jag kan äta havregrynsgröt.

Tänkte att lite information kunde vara bra.

Nu ska jag äta min glutenfria pasta med pastasås och glo på tv.

P.s. Frank Sinatra är briljant d.s

CIAO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar