lördag 7 augusti 2010

Pasta med filé, svamp & grädde

Tänkte presentera receptet som jag nämnde i föregående inlägg.
Som vanligt när jag lagar mat efter recept så följer jag inte dessa slaviskt, utan smakar av som jag själv tycker. Till och börja med så använde jag både grädde & creme fraiche i maten, och hoppade över de soltorkade tomaterna. Pastan som jag serverade till var fjärilspasta och brevid hade jag en fräsch grönsallad.

Kokta skruvar eller penne enligt pkt
500 g filé av fläsk, nöt eller fågel
4 msk olivolja (ta från soltorkade tomater)
8-10 champinjoner eller valfri svamp
2 knipplökar eller gul lök
2 dl grädde eller kokbar creme fraiche
8 soltorkade tomater i olja
1 dl hackad färsk basilika eller persilja
1 klyfta vitlök
2 tsk kinesisk soja
Salt och svartpeppar
Ev. en skvätt mjölk

Så här lagar du Pasta med filé, svamp och grädde:

Skär filén i strimlor. Skiva svamp och hacka lök. Bryn köttet i olivolja i en panna. Tillsätt champinjoner och lök. Låt fräsa några minuter under omrörning. Strimla soltorkade tomater. Rör ner grädde och tomater i pannan och värm. Blanda med pasta. Smaksätt med pressad soja, vitlök, salt och peppar. Med några matskedar mjölk eller grädde spär du såsen om pastan är för tjock och klibbig.



Voila! :)

1 kommentar: