måndag 16 mars 2009

Lärare

Då var det gjort, äntligen :)
Nu gäller det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Idag har jag alltså sökt till lärarprogrammet, grundskolans tidigare år. Tanken är att jag skall utbilda mig till lågstadielärare, anledningen till att jag valde detta yrke är främst tack vare min egen lågstadielärare C.

Först var det bara en tanke, men ju mer jag började tänka på det desto bättre verkade det.
Fördelar med yrket är bland annat att det är ett jobb som sträcker sig måndag till fredag så jag slipper helgjobb. Dagarna med småbarn blir inte alltför långa, så när skoldagen är slut kan man kanske stanna kvar och rätta deras läxor i skolan och på så vis slipper jag kvällsjobb.
Dessutom så har jag lite lov här och där under loven, inte lika många dagar/veckor som ungarna, men ändå. Jag som har släkt uppe i Dalarna tycker att det känns bra att ha lite ledigt då och då under året så jag kan hälsa på nära & kära :) och jag får alltid ledig över Jul! Och julen är en viktig högtid för mig.

Och så det viktigaste av allt. Man får jobba med barn, jag tycker väldigt mycket om barn. Och skulle gärna vilja vara en del i deras lärande och då i tidig ålder. Tänk vad man kan påverka dessa inför framtiden.

Så nu är jag förhoppningsfull och ängslig inför antagningsbeskeden som kommer i sommar.
Återkommer om detta :P

CIAO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar